"Osoba koja je odrasla uz digitalne tehnologije više ne šalje pismo uredniku. Umesto toga, ona ide na internet i započinje blog."
Da li ste ponosan vlasnik određenog sajta? Vodite blog? Ukoliko su Vaši odgovori na ova pitanja potvrdni, to znači da imate jedan važan cilj – ponuditi sadržaj koji je u mogućnosti da stigne brzo i sigurno do korisnika koji ga traži i kojem je potreban.
Niko od nas ne voli da troši vreme i energiju na stranice koje se sporo učitavaju. Srećom, tehnološki napredak je mislio i na ovaj problem, te je kreiran CDN.
Šta je CDN i zašto Vam može biti potreban? CDN je veoma važna karika kada govorimo o samoj isporuci sadržaja jer povećava brzinu odgovora servera (odnosno samog učitavanja sajta).
Da li ste znali da je CDN jedna od zapravo najvažnijih tehnologija današnjeg Interneta? Živimo brzo, nemamo dovoljno vremena za sve što bismo hteli da vidimo, istražimo, pročitamo... Da li je iko više u mogućnosti da čeka minutama da se određeni blog učita?
Kada pogledamo statistiku sajtova koji koriste CDN, vrlo lako ćemo doći do zaključka o njegovoj učinkovitosti. Od prvih 10 000 sajtova koji se pojavljuju na Google pretraživaču, skoro polovina koristi CDN (tačnije 48,3%!). Naravno, taj broj se iz dana u dan sve više povećava, pa je moguće očekivati da će navedeni sajtovi koristiti CDN u srazmeri od neverovatnih 80% do 2022.e godine!
Ne brinite, niste još uvek zakasnili sa ubrzavanjem učitavanja vlastitog sajta ili bloga. Ukoliko i dalje mislite da Vam manjak tehničkog znanja otežava razumevanje te korišćenje CDN-a, dopustite da Vam predočimo sve bitne stavke ove najnovije tehnologije na lak način.
CDN, odnosno Content Delivery Network, zapravo čini sistem međusobno povezanih mreža. Naravno, sve te mreže se nalaze na mnogim lokacijama sveta.
Šta se dešava kada Vi počnete da koristite CDN uslugu? Keširani sadržaji su isporučeni od strane pomenutih servera, te putuju brže do korisnika.
Hajdemo poći od ove pretpostavke - korisnik je došao na Vaš sajt. Za primer ćemo uzeti da Vi imate WordPress blog. Kada se poseta na sajtu dogodi, korisnik će zapravo biti preusmeren na određeni sever. Taj server može biti hosting Vaše kompanije.
Gde se nalazi osnovni centar podataka Vaše kompanije? Reći ćemo da to može biti u Parizu. Da li svi korisnici bivaju preusmereni na taj glavni server? To bi značilo veliko opterećenje za samo učitavanja sajta, te bi usporilo proces... Baš iz tog razloga, CDN tehnologija se nalazi svugde širom sveta! Ova značajka preusmerava korisnike na najbližu lokaciju servera, te samim tim olakšava i ubrzava sistem učitavanja – nema više preopterećenja glavnog hosting servera.
Takođe, Vaš keš sadržaj se čuva na svakom od CDN servera širom sveta (ukoliko ga koristite i ukoliko Vam postane potreban) - koji server Vam je najbliži - na taj će Vas CDN preusmeriti.
Važno je napomenuti (a objasnili smo i na samom početku u delu statistike) da CDN ima veoma važan uticaj na SEO i pozicioniranje Vašeg sajta na Google pretraživaču. Kako? Iz jednostavnog razloga što pravi optimalnu brzinu, te samim tim upotpunjuje korisnički doživljaj na idealan način.
Page speed insight i CDN idu ruku pod ruku. Zaključili smo već da CDN sprečava sam pad sajta - nema više neprijatnosti i nerviranja.
Dobro je pomenuti da CDN može da pruži i bolju zaštitu online, prvenstveno protiv hakerskih napada iz razloga što nudi različite vrste zaštite korisnika.
Kada se sve što smo rekli sabere, vrlo je jasno zašto Vam je potreban CDN za sajt ili blog.
Između ostalog, kada se samo podsetite o statistici vezanoj za CDN, biće Vam jasno da je ova budućnost neminovna te da će skoro svi vlasnici sajtova koristiti CDN tehnologiju u roku od samo par godina.
Da li ste spremni da ubrzate i poboljšate pozicioniranje vlastitog sajta ili bloga?
Mi mislimo da jeste!